Weer Thuis 1 - Reisverslag uit Rijsenhout, Nederland van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu Weer Thuis 1 - Reisverslag uit Rijsenhout, Nederland van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu

Weer Thuis 1

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

22 Juli 2009 | Nederland, Rijsenhout

Jeetje dit wordt een opgave. Ik ben vandaag weer aangekomen in ons mooie kikkerlandje en heb zoveel meegemaakt weer de afgelopen drie weken dat het nog een hele opgave gaat worden om dat een beetje netjes neer te zetten. Bovendien zal het wel weer heel wat leeswerk voor jullie worden. Hmmm misschien moet ik eerst maar eens kijken hoeveel het wordt en misschien een beetje opsplitsen.

Maar goed, waar zal ik beginnen;
De dag dat we naar het Kruger park gingen wilden we eigenlijk vroeg op pad, echter omdat de crew niet goed voor zijn eigen voorraden had gezorgd moesten we wachten tot de voorraad gebracht werd. In plaats van half negen ’s morgens gingen we dus pas kwart voor 12 weg. Ach we hadden in ieder geval genoeg thee te drinken. Thee drinken ze hier trouwens standaard met veel suiker en melk en ze hebben alleen normale thee en rooibos. Niet echt mijn favorieten, maar als er niets anders is drink je gewoon mee. En dat ik het zonder melk en vooral zonder suiker drink, ach dat zal voor hen wel nooit wennen.
Maar goed. We kwamen dus pas halverwege de middag aan in het Kruger Park. De locatie die we dit jaar hadden was een andere dan vorig jaar en niet zo ver rijden, dus dat viel dan weer mee.

Om maar een paar dingen samen te vatten; Ik heb weer ontzettend veel dieren gezien. Weer binnen 2 en een halve dag the “Big 5” en zelfs in totaal in de drie weken 7 luipaarden. Als je je dan bedenkt dat Bandit, die 4 maanden per jaar in het park werkt en er maar 3 gezien heeft heb ik best veel geluk. Daarnaast mooie plaatjes kunnen schieten van ongelooflijk veel andere dieren. Ik zal proberen een paar mooie foto’s uit te zoeken en deze weer voor jullie op een site te zetten. Dit jaar heb ik ook een parkmap gekocht. Hierin staat de geschiedenis, alle wegen en een paar pagina’s met de meest voorkomende dieren en vogels. Hierdoor werd het een sport om alle dieren te zien en in dit boekje af te vinken. Helaas vliegen al die vogeltjes veel te snel voor determinatie. Het was een groene, maar of het nou die groene was met geel onder de vleugels of die ene met die witte streep boven de ogen is niet zo snel te zien. Dit resulteerde erin dat ik het idee heb dat ik veel meer gezien heb dan afgestreept, want streber als ik ben wil ik wel voor 100% zeker zijn dat het, het diertje echt is voor ik hem afstreep. Wat daarbij ook nog eens meespeelde is dat in de map de dieren getekend waren en soms kwamen de kleuren en in enkele gevallen de maten niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Gelukkig nam Bandit na een kort bezoek aan huis zijn vogelboek mee zodat ik daarmee kon vergelijken en het was al met al een leuke puzzeltocht om te doen.

Ook kwam ik iets tegen wat je echt bijna nooit ziet en zeker niet als toerist. Een half geslachte olifant. Dit dier had de rangers aangevallen die op patrouille waren door het park en was niet af te schrikken door geluid, een schot voor hem op de grond of op welke andere manier dan ook. En geloof me een ranger zal er alles aan doen om een dier niet te hoeven schieten. Maar in dit geval was het hem of de olifant, waarbij jullie dus al weten wie het geworden is. Om stropers geen kans te geven hadden ze het hoofd meegenomen om de slagtanden uit te halen en daar waren ze dus mee bezig terwijl wij gedag kwamen zeggen. Nogmaals voor de duidelijkheid, dit was dus op een plaats waar geen enkele toerist ooit bij in de buurt zou kunnen komen, dus echt wel heel apart. Het is een heel raar idee om naar het hoofd van een olifant te kijken waarbij ze al de kaken van elkaar gescheiden hebben en dat dus naast elkaar op de grond ligt. Ook stond er een pot naast waar vlees in gegooid werd om te eten. Het is natuurlijk zonde om het allemaal te laten liggen voor hyena’s en andere aaseters.

Net als vorig jaar hadden de teams een eigen plaats om te slapen. Voor degene die het niet weten of het vergeten zijn. De teams bestaan uit in dit geval 20 personen waaronder 1 chauffeur en twee teamleiders. Dit zijn de werkende teams die daadwerkelijk in het veld staan en als het ware werken met de vlammen. Dan heb je Brick en Bandit, die elk met hun eigen jeep die de leiding hebben over het hele terrein dat gebrand gaat worden, hier zich vooraf in verdiepen, de teams aansturen en ook de uiteindelijke verantwoordelijkheid hebben over de brand. Daarboven staat dan weer hun baas, die niet eens het veld in komt. Brick en Bandit zijn uiteraard niet te beroerd om de handen uit de mouwen te steken als dit nodig is (al komt Bandit natuurlijk niet verder dan een hand hehe).

De teams hadden dus hun eigen plaats met tenten waar ze logeerden. Wij zaten weer in een wat luxer onderkomen. In een onderzoekskamp net buiten de echte toeristische bungallows, maar wel met schoonmaakster en handdoeken. Ook had ons huisje een gigantische mierenpopulatie die gedurende de weken steeds dieper in het huisje zelf te vinden waren. Op een gegeven moment bewaarden we alles wat ook maar enigszins te eten wat in de koelkast, wat ook niet echt een heel erg fijn idee was, omdat deze overuren maakte en alles bevroor. En probeer maar eens een appel te eten die bevroren is geweest (geen goed plan).
Over eten gesproken uiteraard hebben we weer heel veel gebraaid (gebarbecued). Heb mijn portie vlees voor de komende maanden wel weer binnen. Gelukkig was er ook een gast uit The USA die net als ik wel van groente houd, dus konden we er samen elke avond ook een beetje groenvoer doordrukken. Ik had bovendien met in mijn achterhoofd de hoeveelheid vlees en weinigheid groente van vorig jaar al mijn voorzorgsmaatregelen genomen en bij mijn ontbijt lagen dan ook elke dag 2 muitvitaminen klaar. Aan de andere kant is braaien natuurlijk wel heel erg gezellig. Ze werken hier namelijk niet met kant en klare kooltjes, maar gebruiken hout om kool uit te maken voor de braai. Met andere woorden duurt uren voordat je kan eten :) en daarom moet je wel gezellig met elkaar babbelen onder het genot van een drankje dat wat harder aankomt omdat je nog niet gegeten hebt. Alles heeft zijn voordeel ;)

Dit jaar had ik ook een echte taak, (behalve alleen meekijken). Ik had een brandstof vocht meter tot mijn beschikking waarmee ik in het veld probeerde de hoeveelheid vocht (in percentage) van gras te berekenen. Ik zeg probeerde, want eigenlijk was dit apparaat ontwikkeld om dit alleen voor grond of naalden van naaldbomen te doen dus gras was even wat anders. Grassen zijn er namelijk in verschillende soorten maten en diktes. En een aantal van de grassen in SA (South Africa) zijn wat harder dan het gras dat wij in NL gewend zijn. Hierdoor had de vermaler die bij het apparaat zat een beetje moeite alles klein te krijgen en we moesten van alles proberen om het een beetje te laten werken. Uiteindelijk hadden we een grote accu achterin een auto staan waar we een kleine keukenmachine op konden aansluiten. Hierin werd het gras dan gehakt waarna het vochtgehalte gemeten kon worden. Voordat dit echter allemaal een beetje werkte en alles aanwezig was hadden we de meeste branden al gehad. De bedoeling was geweest om op de dagen dat er gebrand zou worden deze metingen te doen naast de ouderwetse manier om dit te meten (grasmonsters meenemen in een glazen pot en drie dagen in de oven. Dan via het verschil in gewicht [voor en na de oven] kun je het percentage vocht in het gras berekenen). Omdat deze nieuwe manier veel sneller en simpeler is zou het een hoop werk kunnen schelen als de uitkomsten tenminste een beetje gelijk waren. Daarom deden we dit jaar beide metingen om te kunnen kijken hoeveel verschil er tussen zou zitten. Oh trouwens uiteindelijk hebben we het apparaat zelf ook nog een soort van disfunctioneel gemaakt. Wilde niet meer losschroeven, dus moesten het opgeven.... Duur machientje, oeps... Ik hoop nu dat ik genoeg metingen heb om te zien of er daadwerkelijk een significant verschil is, waar we dus eigenlijk niet op hopen.

Maar goed;
De branden waren weer net als vorig jaar. 4 stukken land (500 ha, 1000 ha, 2000 ha en 3500 ha) werden in het midden met een punt aangestoken. 4 andere vergelijkbare stukken land met dezelfde afmetingen werden helemaal rondom aangestoken. Bijvoorbeeld een van de dagen werden de twee plots van 500 ha op hetzelfde moment aangestoken en de hele dag in de gaten gehouden tot de brand vanzelf uit ging. Rondom deze plots waren dan de grasmonsters genomen. Er wordt enkel gebrand onder bepaalde weersomstandigheden en naderhand wordt er onderzocht wat voor verschil de twee manieren van aansteken oplevert. Soms moesten we dagen wachten op de juiste weersomstandigheden. Soms moesten we meerdere plots tegelijk in de gaten houden, omdat een plot van 1000 hectaren (al) niet in een dag is uitgebrand. Om alles vanaf de grond in de gaten te houden is niet echt te doen, dus we hadden ook (net als vorig jaar) voor het grootste deel van de dag een spotter vliegtuig in de lucht die én het moment van aansteken aangaf én feedback gaf vanuit de lucht.

Zo dit lijkt me een mooie start om mee te beginnen. Schrijf ik morgen verder :D

kus

  • 22 Juli 2009 - 18:39

    Marja Schmit:

    Lieve Rupseflupseflepsje,

    Gelukkig ben je weer gezond en wel terug. Je hebt weer heel wat meegemaakt. Heel leuk om te lezen. Je vriendje ook weer blij dat je weer terug bent. Dus iedereen weer blij.

    Veel liefs
    xxx
    Marja

  • 22 Juli 2009 - 21:09

    Nita:

    Ha Rens bij het lezen van je metingen moet ik ineens aan je profielwerkstuk denken waarom eigenijk?
    Kus Mama

  • 23 Juli 2009 - 15:06

    Renske:

    he goed te lezen dat je weer terug bent. Ik kijk nu al uit naar deel II. groetjes

  • 06 Augustus 2009 - 13:41

    Koen:

    hey zus, dat klinkt allemaal reuze interessant. Je moet me maar een keer meenemen in je koffer, want ik ben toch wel nieuwsgierig om daar rond te lopen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Rijsenhout

Renske

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 124188

Voorgaande reizen:

14 December 2016 - 04 Juni 2017

Renske's tussendoortje

08 Mei 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: