lekker bezig - Reisverslag uit Santa Cruz, Bolivia van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu lekker bezig - Reisverslag uit Santa Cruz, Bolivia van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu

lekker bezig

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

11 September 2007 | Bolivia, Santa Cruz

Hi allemaal,
Heb genoeg indrukken en genoeg tijd achter de computer, dus ben lekker aan het schrijven. Als jullie het teveel vinden kun je het ook met deze korte omschrijving doen: Ik heb het hier heel erg leuk! voor degene die het wat meer gedetailleerd willen lezen;

Maandag 10 september
Terwijl ik rustig in een hangmat heen en weer wieg kijk ik omhoog en zie omstebeurt de overkapping van ons hotelletje en, tussen allerleis exotische planten door, de heldere hemel vol sterren. Het is nog maar half zeven maar het wordt hier al om zes uur donker. Ik ben inmiddels al wat gewend aan de hitte en lig dan ook helemaal relaxt in de hangmat. Naast mij op de muur zitten drie gekko’s die aan het werk zijn als muggenvangers. Het is de eerste keer dat ik gekko’s zoveel zie bewegen. Normaal zitten ze enkel stil, maar dit is een en al gymnastiek. Ik waardeer het wel, hoe meer zij vangen des te minder last ik van de muggen heb. Gek idee hoor. Het is hier nu inmiddels kwart voor zeven en thuis is het al kwart voor 1. Mijn vriendje ligt dus al lang en breed onder de wol. Goed moment om nog maar eens te beseffen hoe fijn ik het altijd met hem heb. Als Saskia langs komt lopen vraag ik haar hoelang zij denkt dat het duurt voordat we heimwee krijgen. Nu hebben we nog zoveel nieuwe impressies dat daar geen tijd voor is. We besluiten dat het ongeveer anderhalve week zal duren. Ik ben benieuwd.
Ondertussen zijn we ook hard bezig met het leren van Spaans. Saskia kan alle lichaamsdelen al opnoemen, ik hou me meer bezig met zinnetjes als ik ben op zoek naar, ik zou graag willen en sorry ik begrijp u niet. We hebben net een Amerikaanse leraar opgebeld die ons vanaf volgende week les gaat geven.
We gaan zo uit eten met Lars (de Nederlander) en Carlos (die geen engels spreekt). Wat is dat vermoeiend zeg. De hele avond doen we erg ons best maar af en toe gaat het gewoon aan me voorbij en ben ik blij dat Lars het meeste vertaald. Ook het avondeten zelf is even wennen. De pizza die we aten was erug lekker, maar niet zo veel. Hier in Bolivia eten ze namelijk de “echte” maaltijd tijdens de lunch. Avondeten is slechts een kleine lunchhoeveelheid. Dus na de kwart pizza die we gegeten hebben heeft Sas nog wel honger. Ik moet zeggen dat ik daar niet zoveel last van had omdat ik in dit warme zwoele weer helemaal geen honger heb. Elke ochtend ontbijt ik met vers fruit, ‘s middags werk ik met moeite twee broodjes weg en dan ’s avonds die kwart pizza was meer dan voldoende. Misschien gewoon nog wennen.

Dinsdag 11 september
Waar ik ook nog aan moet wennen zijn de wc hier. Nou had ik twee jaar geleden in Brazilië al kennis gemaakt met het niet in de wc gooien van wc-papier wat hier dus ook niet mag, maar hier hebben ze nog een leuk grapje de wc brillen zijn van een zacht plastic materiaal. Als je gaat zitten zink je er helemaal in weg… in tegenstelling tot de bedden hier. Sas en ik doen elke ochtend rek en strek oefeningen om een beetje normaal te kunnen lopen. Vooral je rug heeft te lijden van deze vrij harde bedden.

Oh we hebben een aanbieding gekregen om in huis te komen bij de tante van een meisje van IBIF. Haar tante heeft een terrein met een huis waar zij en haar dochter wonen, en ze heeft nog een gebouw op dit terrein waar ze nog twee slaapkamers een badkamer en een klein keukentje heeft. Dit zouden wij kunnen huren voor 130 dollar per maand. Dat is tegen de 12 dollar per nacht die we nu met z’n tweeën in het hotel betalen. We gaan er binnenkort even kijken.

Spaans gaat ook met de dag beter. We hebben gisteren zowaar een stekker gekocht om je Europese spullen in deze muren te kunnen steken, en vandaag hebben we een gesprek gehad over bossen en verschillende vuur intensiteiten met Carlos, wat ons ook niet slecht afging. We zullen volgende week beginnen met onze lessen Spaans en dan zal het allemaal alleen nog maar beter worden! Wie had dat van mij verwacht, iemand die twee jaar op haar talen is blijven zitten?...
hihi

  • 11 September 2007 - 21:40

    Mark:

    Yo lieverd,

    el hablo Espanol? Toe maar hoor. Veel succes met Spaans. (kan het zelf ook niet) En veel plezier met je WC-avonturen. Zijn dat soort leuke feitjes die het lezen van blogs leuk maken.

  • 12 September 2007 - 13:32

    Wijnand:

    komo esto va, nou hier gaat het goed Ik doe een spaan se cursus op telejac internet maar heb heel veel moeite de woorden te onthouden comprande.Hoe heet het residential waar je verblijft.Het blijft spannend, we blijven je volgen.

  • 12 September 2007 - 19:40

    Nita:

    Ha Renske,

    Wat leuk om je eerste indrukken even te lezen. Ik ben nu even bij Ton en Marianne Deun (heb thuis nog geen nieuwe computer) en kan dus je nal lezen.

  • 12 September 2007 - 20:08

    Marja:

    Hola Rupseflupseflepsje,
    Heel erg leuk om zo alles te lezen. Wat het bed, eten en wc betreft had ik al begrepen van Melanie, dat dat niet je van het is, maar alles went volgens Mel. Dat huis van die tante lijkt me niet verkeerd. Ik zou zeggen pas goed op jezelf (kan het toch weer niet laten te zeggen).
    Veel liefs
    xxx
    Marja

  • 13 September 2007 - 09:24

    Ans:

    Hey moppie!

    Klinkt alsof je t goed naar je zin hebt daar! Aan heimwee doen we niet hoor, kom op zeg ;-) Als je t op voelt komen bedenk je zoveel mogelijk dingen in het paars en alles lijkt ineens een stuk zonniger! Doe ik ook.. Ok, genoeg onzin geblaat weer. Heel veel succes met je cursus Spaars (he lastig, de n deed 't niet) ennuh haal dr uit wat je dr uit kunt halen!

    Liefs Ans

  • 13 September 2007 - 15:45

    Bren:

    Hey Rens,
    Het heeft ff geduurt voordat ik ook eindelijk eens reageer ;) Maar dat komt omdat het hier in utrecht heel erg druk is, ik maak studiedagen van 8.00 tot 21.30 en loop alsnog achter dus ik moet nog even wennen aan het studietempo. Verder is het wel enorm leuk :) zo gauw ik weer wat meer tijd heb zal ik weer een groot verhaal op de mail gooien! Super leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent! ik krijg ook weer helemaal zin om spaans te gaan leren!!!!! Al denk ik niet dat ik daar nog tijd voor heb helaas :S Misschien is een nachtcursus mogelijk voor mij? Dat ik gewoon slaap met een walkman met spaanse zinnetje erop ingesproken hihihi. Nou ik ga nu bodypumpen in utrecht :) moet toch btje in beweging blijven naast dat vele studeren :) DAAAAAAAAG lieve Rens, geniet er van daar!
    xbren

  • 13 September 2007 - 18:08

    Nita:

    Ha Rensje

    Misschien moet je papa maar in het Spaans antwoorden dan leert hij ook sneller Spaans. Voor mij heeft het geen nut meer om nog te proberen om Spaans te leren. Ik onthoud het gewoon niet meer. Ik kan ook net overdag naar Spaanse teksten luisteren.
    Ronald en Michael zijn naar Duitsland vertrokken. Michael zal wel geschrokken zijn van de hoeveelheid bagage van Ronald. Zo efficient als jij kunt pakken zo inefficient doet Ronald dat. Ik weet niet wat er allemaal mee is maar het zou mij niet verbazen als hij essentiele onderdelen is vergeten. Ik ben benieuwd hoe zij het hebben komend weekend.
    Simon en Leon zijn weer terug uit Zaire. Ze hebbebn heet geweldig leuk gehad. Maar zijn toch ook tegen behoorlijke cultuur verschillen opgelopen.
    Door hun verhalen heb ik toch weer nog meer zin gekregen om naar Bolivia te komen.
    Dus.. oh ja pas op met vuurtjes. Papa was gister weer met een vuurkorf bezig nou nou , gelukkige vatte de nieuwe theetuin van Ton en Marianne geen vlam. Met andere woorden je bent erfelijk belast.
    Ik kijk uit naar je vogende mail Kusjes Mama

  • 15 September 2007 - 08:19

    Ditty:

    Hoi Renske,
    Leuk om je te volgen in Bolivia, zo te lezen moet je toch wennen aan de warmte en het eten en de w.c. maar blijf wel goed drinken hoor?
    Nu even Overleek; we hebben en nieuw hond gekocht en zwate labador zij naam is Seÿa en geboren op 31 juli dus nog jong ze lijk op salamie.Gabbie gaat het slecht en haald de kerst niet, erg ziek.
    Linda heeft en nieuw vriendje, maar dat verteld ze zelf wel.
    Dikke kus
    Ditty

  • 18 September 2007 - 10:59

    Annegreet:

    He Renske,
    Leuk om te lezen hoe je het daar hebt, het klinkt goed! Ik ga je volgen, en ben benieuwd naar je volgende verhalen. Hier alles goed trouwens.
    Tot horens, Groetjes Annegreet.

  • 18 September 2007 - 14:34

    Nienke:

    Hé zus,
    Ik ben erg blij om te horen dat het allemaal goed met je gaat. Het is nu al leuk om je verhaaltjes te lezen. Lag dat blijven zitten trouwens aan het eventuele gemis van een talenknobbel of hadden we het gewoon heel erug gezellig bij duits??? ;) pas goed op jezelf, dikke kus

  • 19 September 2007 - 15:18

    Opa Opoe Siem:

    hoi eindelijk je adres gevonden Renske vandaar even een berichtje van ons.Hier gaat alles goed en bij jou dus ook we volgen je! liefs en groetjes Opa en Opoe.

  • 19 September 2007 - 15:58

    Denise:

    Hey Rensie!

    Ik heb me eindelijk aangemeld! Sorry duurde ff. Je hebt de braskampioenschappen gemist, was echt super! (misschien kwam dat ook door de drank).
    Zo te horen heb je het wel naar je zin daar. Qua dierdomein mis je niet veel alleen een hoop drama, maar dat hoor je nog wel.

    Have Fun!
    xxx Denise

  • 19 September 2007 - 21:27

    Mi:

    Gewoon zorgen dat je het druk houdt,
    dan is er geen ruimte voor heimwee.
    En als je geen andere keuze hebt,
    leer je een taal snel genoeg ;)
    Maar hoe je dat bed gaat overleven?
    Ik denk: snel verhuizen,
    dan kan je ook met die meiden intergreren
    in het lokale leven!

  • 23 September 2007 - 14:00

    Jolanda Vlaar:

    Wat maak je allemaal leuke dingen mee daar zeg Kun je die toekans niet voor ons mee nemen passen goed in de tuin.We informeren ook steeds naar jou bij mike want we zijn natuurlijk net terug van vakantie hebben het ook leuk gehad lijkt alleen saaier als die van jou hihih nou we volgen alles hoor Lieverd kijk goed uit en niet te veel lieve woordjes hoor over je vriendje want dan maak je schoonmoeder kief mee aan het huilen nou dikke kus van ons frans en jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Santa Cruz

Renske

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 124234

Voorgaande reizen:

14 December 2016 - 04 Juni 2017

Renske's tussendoortje

08 Mei 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: