The big 5 and a lot of luck! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu The big 5 and a lot of luck! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu

The big 5 and a lot of luck!

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

15 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

12-05
Vanochtend zouden Bandit en ik een stuk gaan rijden om te kijken of we wat dieren tegen zouden komen, maar helaas kreeg ik ze niet wakker (heb ook niet lopen schreeuwen hoor) en ben ik alleen op pad gegaan, wat ik ook helemaal niet erg vond. Zo superstil dan om je heen. Helaas waren een aantal toeristen ook op dit briljante idee gekomen en werd ik zo nu en dan gestoord door een auto. Uiteraard ontzettend leuke dingen gezien zoals een grote groep buffels, wat giraffes en uiteraard zebra’s en impala’s.
Toen ik terugkwam was Chris gearriveerd, en na een meeting besloten we dat we die dag het eerste blok van 500 ha zouden gaan branden.

Om even het experiment uit te leggen; Er worden dit jaar 8 stukken grond gebrand, 2 van 500 ha 2 van 1000 ha 2 van 2000 ha en 2 van 4000 ha. Er worden elke keer twee branden tegelijk aangestoken op exact hetzelfde moment. Uiteraard steeds de twee met hetzelfde oppervlak. De ene word helemaal rondom aangestoken (perimeter burn) en de andere in het midden (point of ignition burn) over een circel met een diameter van ongeveer 20 meter. Voor de branden is hier onderzoek gedaan naar vegetatie en dergelijke en dit zal ook na de branden worden gedaan. Resultaten worden dan vergeleken.

Vandaag branden we dus het kleinste (500ha!) blok om exact 16.00 uur. Ik was aanwezig bij de perimeter burn. En dan moeten de teams dus helemaal om dit blok heenlopen en het van buitenaf aansteken. Daarna worden er een paar rondjes omheen gereden om er zeker van te zijn dat het vuur nergens over de lijn gegaan is en dan kan je het gewoon laten gaan, omdat het alleen maar verder naar binnen kan. We zagen bij een van die rondjes een kerstboom! Een boom die in brand stond en waarvan alle puntjes mooi oranje gloeide. Bovendien kwamen er allemaal gloeiende as- deeltjes van die punten, dus had je ook nog eens een soort van sneeuwval. Supermooi om te zien, maar die moest natuurlijk wel uitgemaakt, want hij stond op de rand, en al die gloeiende puntjes vlogen mooi over de barriere een niet gebrand plot in. Gelukkig konden de mannetjes van het fire fighting team goed klimmen en konden we de boom niet meer brandend achterlaten. Daarna zijn we daar weggegaan om te helpen bij de point of ignition burn, omdat hierbij het vuur van binnen naar buiten gaat, en er dus een grotere kans is dat dit ergens over de lijn gaat.

Toen we ‘s middags op weg gingen naar het plot had ik al een heleboel massel, want we kwamen langs een groep leeuwen die in de schaduw van de bomen lagen te luieren, en we zagen een familie neushoorns op onze weg. Toen we van de ene brand naar de andere reden zagen we als top op de vuurpijl een luipaard! Dit dier word niet erg vaak gezien hier. En ik had enorme massel dat ik in minder dan drie dagen het voor elkaar gekregen had om the big 5 te zien. Iets wat een hoop ander mensen niet eens lukt in drie maanden. Bovendien had ik ook een beroemde olifant gezien deze dame had de langste slagtanden in het park (van de vrouwen dan) deze slagtanden waren meer dan 2 meter lang. Bandit zei me dat ik mezelf erg gelukkikg mog prijzen, want iemand die hier al meer dan 28 jaar werkte had haar nog nooit gezien. Dat krijg je dan ook in een gebied van meer dan 2 miljoen hectare.

Bij het ander “vuurtje” had iemand avondeten voor ons gehaald en zaten dat geheel in sfeer aan de vuurlijn op te eten. Wat ik ook niet wist over vuur voordat ik hierkwam is dat het namelijk alleen in een lijn brand, en niet het hele blok in een keer in lichterlaaie stond. Uiteraard blijven er wel wat bomen en dergelijke grote stukken langer branden, maar over het algemeen brand gras en struiken zosnel weg dat het lijkt alsof het vuur in een lijn door de vegetatie loopt met voor zich nog brandbaar material en achter zich alleen maar verbrand spul. Als je hier over nadenkt dan kan je je dat natuurlijk wel bedenken, maar als je het nog nooit gezien hebt, verzin je in je hoofd een soort van scenario, wat niet altijd klopt. Vlak voor we naar huis gingen stonden we nog even aan de andere kant van het vuur te kijken hoe het aan die kant ging en als je daar zo stond met de auto’s uitgeschakeld hoor je een oorverdovende stilte. Echt super om daar te staan in die ontzettende stilte met boven je hoofd een lucht vol met sterren. We waren vandaag om 12 uur thuis.

Een van de professors die hier onderzoek doet is Winston Trollope. En hij is erg beroemd is mij verteld. Als je zijn naam noemt bijvoorbeeld in amerika kent iedereen die wat met vuur te maken heeft zijn naam. Hij heeft veel onderzoek gedaan naar gevolgen van vuur, en het is ook aan hem te danken dat ze er hier zoveel van weten. Toch leuk om te weten dat je met zo’n beroemd persoon werkt!

13-5
De volgende ochtend hadden we twee meetings voordat we zouden gaan branden. Helaas waren de weersvoorspellingen niet goed genoeg; het was te warm en er stond teveel wind. Wel kreeg ik vandaag de kans om in het kleine vliegtuigje mee te vliegen om te zien hoe het er allemaal vanuit de lucht uitzag. Omdat het warm met wind was werd het een beetje een hobbellige tocht waar mijn gevoel van misselijkheid behoorlijk de kans kreeg op te steken. Maar alles ging goed en ik heb me toch best vermaakt. Zo’n brand ziet er vanuit de lucht toch wel anders uit hoor! We hadden die dag nog twee meetingen, maar om 4 uur waren we eruit dat het hem echt niet ging worden vandaag, dus zijn we nog maar even op pad gegaan om wat dieren te spotten en daarna gezellig samen bbqen wat ze hier trouwens breeyen heet.
Ik ga deze dagen veel om met Bandit en Brick en het is ook heel gezellig met navashni op de kamer. Ik heb bijna mijn eerste kaartje vol foto’s geschoten en moet toegeven dat het voornamelijk dieren- en vuurfoto’s zijn met slechts een paar mensen ertussen. Ik vermaak me hier prima!

14-5
Deze morgen heeft al veel dingen om te doen. Voor zessen op om dieren te kijken om zeven uur een ontbijt afspraak met een paar mensen en om half acht de eerste meeting met iedereen. Omdat de weers omstandigheden vandaag heel gunstig zijn gaan we al om 9.30uur branden. Ik ben vandaag Bricks chauffeur, want omdat hij in het veld zat omdat hij daar aan het werk was en daardoor een afspraak gemist had om zijn rijbewijs te verlengen mag hij officieel niet rijden en moet helemaal opnieuw examen doen. Iedereen lacht er een beetje over en hij vind het zelf allemaal ook enorme onzin, maar vandaag is de grote baas aanwezig en die is er erg stipt op dat hij dan ook niet rijd. Gelukkig ben ik er vandaag om hem te vervoeren. Helaas konden we het exacte punt eerst niet vinden en werd door ons het branden van dit plot (het 2000 ha plot) nog drie kwartier uitgesteld voor we ter plaatse waren. Maar toen kon het beginnen, en mijn rol als chauffeur werd nog best spannend ook, want we stonden zo dicht langs de vuurlijn dat ik op een gegeven moment over een afstand van minimal 50 meter door het vuur moest rijden. Flammen schoten aan alle kanten langs de ramen en je kon de hitte aan alle kanten voelen. Gelukkig hadden we de ramen dicht, anders had ik het niet volgehouden om mijn ogen open te houden door de rook, wat nu al minder leuk was. Toch wel weer een interessante ervaring.
Toen het vuur helemaal rond was (ik was vandaag weer bij de perimeter brand) zijn we er nog een paar keer omheen gereden en zagen daarbij nog een nieuwsgierige neushoorn die kwam kijken wat er allemaal gebeurden en we zagen in het gras twee chita’s, iets wat ook niet elke dag gebeurt! Ook zagen we ernorm veel soorten vogeltjes die de verbrande insecten uit de as kwamen pikken.
Daarna nog een tijdje bij de point fire zitten wachten op echte actie, maar meer genoten van de enorm mooie avondlucht en de omgeving. Omdat de weersomstandigheden zo gunstig bleven konden we om 7 uur gaan genieten van de spaghetti die voor ons gemaakt was en hoefde we dus niet bij het vuur te blijven.

De volgende ochtend bleek ook dat in dit laatste blok slechts 10 tot 15 % had gebrand. Gek eigenlijk, het is hardstikke droog allemaal dus verwacht je dat het brand, maar er is gewoon te weinig brandstof om het vuur echt op gang te krijgen en te houden. Op de foto’s zie je dat niet zo, maar als je zelf door het gras loopt zie je overal kale grond.
Deze ochten heb ik ook een halve minuut regen meegemaakt. Zulke fijne motregen heb ik nog nooit gezien. Geloof niet dat dat veel nat gemaakt heeft.
Waarschijnlijk gaan we vandaag om een uur of 16 het 1000 ha blok branden. We zullen zien wat het wordt.

Helaas kan ik geen foto’s op sites zetten, aangezien ik hier afhankelijk ben van de mobile telefoons van mensen om me heen om op het internet te komen. Foto’s duren te lang, maar ik zal er wat plaatsen als ik terug ben.

Oh ook nog een grappig verhaal, ik was al een aantal keer gebeld door een nederlands onbekend nummer, maar ik neem niet op omdat dat me veel te veel geld kost. Maar dit nummer bleef maar bellen, dus heb ik opgenomen. Wat bleek, ik had een paar weken geleden ergens mijn naam ingevuld bij de supermarket waarbij je een grote bananeplant kon winnen en die had ik dus ook echt gewonnen! Ben benieuwd wat mike daarvan heeft gezegt toen hij dat net hoorde, want ik heb maar even zijn nummer gegeven. (waar gaan we dat ding plaatsen???) hihi wat een grap.

Spreek jullie snel! Tenminste dat is te hopen voor jullie want als ik wil mag ik hier nog een hele tijd blijven…

Xxx van mij

  • 15 Mei 2008 - 11:42

    Leonie:

    Hey Renske, wat een superleuk verhaal! ik zit nu bijna te twijfelen of ik toch niet bij msc bosbouw blijf;) miss check ik volgend jaar de erosie die daar nu gaat plaatsvinden...:D heel veel plezier nog en hopelijk gaan die branden niet te vaak de foute kant op?! Liefs Leonie

  • 15 Mei 2008 - 11:48

    Myriam:

    Oooh het is toch niet te geloven. Mevrouw is er nog maar net en ze heeft de hele grote 5 al weer gezien, en cheeta's ook nog. Raaah! En wij tijdens ons bezoek maar speuren naar die lamme leeuwen, maar niks hoor. Wel, ik verwacht in ieder geval topfoto's bij je terugkomst! En ga nu maar eens op zoek naar een lief klein eekhoorntje tussen al dat vurige werk door ;)

    Groetjes Myriam

  • 15 Mei 2008 - 12:06

    Bren:

    Hahaha dus als je terug bent kunnen we bananensplit komen eten? ;) Wat een leuke verhalen weer Rens!
    xbren

  • 15 Mei 2008 - 14:43

    Marja Schmit:

    Hoi Rupseflupseflepsje,

    Wat leuk om je verhalen telkens te lezen.
    Fijn dat je het naar je zin hebt en nog langer kan/wil blijven.
    Pas goed op jezelf.
    Veel liefs
    xxx
    Marja

  • 15 Mei 2008 - 15:22

    Marieke:

    Ha Renske!
    Hartstikke gaaf zeg! Ik zou er bijna zin van krijgen ook een keer naar Afrika te gaan, ik zeg: bijna ;) Ben benieuwd naar je foto's! De presentatie van Saskia was trouwens top! Als je terug bent ben ik benieuwd naar jouw resultaten :)
    Veel plezier nog!

    Groetjes Marieke :)

  • 16 Mei 2008 - 06:08

    Simone:

    Hey Rensie!
    Leuk om weer je verhalen te lezen. Wat een geweldige belevenissen zeg!
    Hey, jullie hadden toch ook al een bananenplant? Echt wat voor jou om zoiets te winnen.
    Kus, Simone

  • 16 Mei 2008 - 20:01

    Jeroen:

    Heey,
    Leuke ervaringen weer! En ja, geluk heb je wel met het spotten van wild, ik ben zover niet gekomen ;)
    Groetjes Jeroen

  • 18 Mei 2008 - 09:37

    Jolanda En Frans:

    Nou aan belevenis heb je niks te kort Wij hier trouwens ook niet met je prijs BANANEN PLANT ha ha wat een stunt nou heb hem met mike in huis gezet zou nog maar blijven daar, want hij heeft dingen in zn hoofd ohohoh nu die weet wat voor ruimte het in beslag neemt hahaha dus berg je maar veel plezier daar kijk uit en dikke kus weer van ons allemaal

  • 18 Mei 2008 - 17:24

    Patricia:

    Klinkt weer goed allemaal! Hier is er nog niet zoveel actie maar ik heb wel al mijn eerste wild-life gespot ;) . . . een hele leuke grijze haas met zwarte oortjes en hele mooie bruine ogen. Hahaha! Veel plezier nog daar!
    x

  • 20 Mei 2008 - 17:05

    NIta:

    Ik zou haast zeggen blijf langer, dit is een ervaring voor je leven net als Bolivia.
    Maar ja als ik dan lees dat jij door meters vuur rijd dan vind ik vier weken ook wel aardig lang.
    Het is geweldig om te lezen wat je ziet en doet maar pas aub goed op je zelf.
    Vuur blijft onvoorspelbaar en gevaarlijk.

    O ja ik heb wel plaats voor een bananeplant.

    Kus mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Renske

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 124184

Voorgaande reizen:

14 December 2016 - 04 Juni 2017

Renske's tussendoortje

08 Mei 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: