Eerste lesjes gehad - Reisverslag uit Rijsenhout, Nederland van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu Eerste lesjes gehad - Reisverslag uit Rijsenhout, Nederland van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu

Eerste lesjes gehad

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

30 Augustus 2007 | Nederland, Rijsenhout

Hallo allemaal,

Nou komt het allemaal dichterbij he... spannend hoor, maar heb er wel erg veel zin in! Ik vertrek (voor degene die dit nogsteeds niet weten) 8 september heel vroeg vanaf schiphol.

Ik ben nog niet weg of ik heb al een mooi verhaal te vertellen. Nouja voor de een is het mooi, voor mij was het wat minder;

Als eerste zal ik even wat uitleggen. Zowel in Nederland als in Bolivia hebben Saskia en ik een begeleider. In Nederland is dit Lourens.
Saskia en ik gaan een onderzoek doen naar de verjonging in een droog bos in Bolivia genaamd Inpa. Saskia zal zich alleen met die data bezighouden. Ik zal een vergelijking gaan maken tussen dit droge bos en een nat bos waarvan we data zouden krijgen van iemand in Bolivia die hetzelfde onderzoek heeft gedaan in dat bos als wij gaan doen in het droge bos.
Saskia en ik hebben afgelopen weken hard gewerkt hier een mooi verslag over te schrijven, met elk ons eigen onderwerp.
We zullen in Bolivia te gast zijn bij IBIF een soort van onderzoeks-staatsbosbeheer van Bolivia. Van hun zullen we ook de data van het natte bos krijgen.

Je krijgt van tevoren te horen dat het leven in Bolivia niet zo is als in Nederland. Als ze daar zeggen dat morgen iets geregeld kan worden kan het best betekenen dat het nog twee weken gaat duren. Je moet je daar ook niet aan gaan ergeren zo is het nou eenmaal. Prima heb ik me op voorbereid. Ook is de hiërarchie daar anders dan hier. De baas of directeur is ook echt de baas en als die nee zegt hoe onredelijk ook dan is het ook nee. Dit laatste heb ik helaas aan den lijve ondervonden.

Enkele dagen geleden werd ik door Lourens gevraagd of ik even langs wilde komen. Het was de dag voordat ik mijn definitieve verslag in zou leveren waar ik al weken aan had gewerkt. Hij zei dat hij goed en slecht nieuws had. Hij had de avond daarvoor een mailtje ontvangen dat de directeur van IBIF niet op de hoogte was gesteld van ons aankomend bezoek. Deze was hierdoor overdonderd en heeft zich even over de zaak gebogen. Lourens had het wel met de drie hoogste in rang na de directeur besproken, maar die hadden het waarschijnlijk te druk om dit door te spelen. Gevolg hiervan was (en dit is het slechte nieuws) dat we de data van een nat bos in Bolivia, niet zouden krijgen. Zonder deze data is het voor mij dus helemaal niet mogelijk de vergelijking te maken. Wat er dus op neer komt dat heel mijn voorstel leuk gemaakt is, maar dat ik er niets mee kan. Ik weet nu dus niet wat ik ga doen in Bolivia. Alleen dat het te maken heeft met vuur en regeneratie. Ik was redelijk geschokt…

Het goede nieuws was echter dat de directeur ons zelf wilde gaan begeleiden en dan heb je natuurlijk wel een machtige vriend die je niet meer kan dwarsbomen. Bovendien is de directeur ook beter geschikt als begeleider dan de meneer die we eerst zouden krijgen, aldus Lourens.

Ik heb dit even moeten verwerken, maar nu ben ik niet meer zo van slag als toen. Moet toegeven dat het even mijn motivatie vermorzelde, maar ik heb toch mijn verslag in kunnen leveren. En ben vandaag vrolijk bezig geweest met het voorbereiden van een prachtige presentatie die ik aankomende dinsdag moet houden. Het stomme is dat ik in die presentatie wel gewoon doe alsof ik droog en natbos ga vergelijken. Tsja ik had in een dag geen tijd meer om een heel nieuw voorstel te gaan schrijven en Lourens zegt dat het er toch alleen om gaat dat je er goed over hebt nagedacht. Het is niet zo dat ik alles over moet doen. (maar toch meer dan eerst…)

Afijn, ik overleef het wel. Is gewoon een beetje jammer. Gelukkig had Lourens er ook een nacht van wakker gelegen want die andere drie hadden het al goedgekeurd. Maar je zegt nou eenmaal niet tegen een Boliviaanse directeur dat hij onredelijk is. Dan zouden we misschien helemaal niet meer mogen komen.

Nee hoor ik heb er nog steeds heel veel zin in! Nog 9 nachtjes…
Ik heb een fotoalbum gemaakt op een andere site. Deze kan maar tien foto’s tegelijk hebben anders moet ik ervoor gaan betalen. En ik ben toch Nederlander he!!!
Als jullie de volgende link even kopiëren moet het goed gaan. Nu staan er een paar foto’s op van alles wat ik hier moet achterlaten…
http://www.mijnalbum.nl/Album=4KNS7YQH

Volgende verslag misschien al uit Bolivia!!
xx

  • 30 Augustus 2007 - 18:56

    Jeroen:

    Heey!!
    Jammer dat het niet helemaal volgens je planning verloopt.. Maar dat komt wel weer goed. Wel mooi dat je daar in Bolivia goede begeleiding hebt!! (Dat is voor mij nog even afwachten..) Waarschijnlijk heb je volgende week al helemaal volgepland met van alles en nog wat, maar als je nog wat tijd over hebt zou ik het wel leuk vinden om nog even wat af te spreken, even wat drinken of zo, voordat je weg bent (is toch alweer een flinke poos geleden)! Hoelaat en waar heb je je presentatie dinsdag? Misschien kan ik wel even komen kijken.
    Kus Jeroen

  • 05 September 2007 - 18:53

    Melanie:

    Hoi Renske!

    Je kent mij niet, ik ben de dochter van je vriend zijn collega Marja.
    Mijn moeder en Michael vertelden me over je geplande reis.
    Ik ben zelf regelmatig in Zuid-Amerika geweest, en zo dus ook in Bolivia dus ben even gaan spieken op je waarbenjij!
    Ik ben zelf van oktober tot januari ook weer in die contrijen!

    Om een lang verhaal kort te maken; heel veel plezier. De tijd zal vliegen, dus geniet ervan!

    Groeten,

    Melanie Schmit
    (schmitmelanie@hotmail.com)

  • 06 September 2007 - 09:17

    Marja:

    Hoi Rupseflupseflepsje,

    Mij ken je wel, ik ben de moeder van Melanie, it is Marja. Heel veel plezier in Bolivia en een goede vlucht en vooral pas goed op jezelf (weer zo'n overbezorgde moeder).
    Veel liefs ( en natuurlijk let ik op Bauer!).
    xxx
    Marja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Rijsenhout

Renske

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 124249

Voorgaande reizen:

14 December 2016 - 04 Juni 2017

Renske's tussendoortje

08 Mei 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: