zwemmen, ziek en feestdag - Reisverslag uit Santa Cruz, Bolivia van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu zwemmen, ziek en feestdag - Reisverslag uit Santa Cruz, Bolivia van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu

zwemmen, ziek en feestdag

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

25 September 2007 | Bolivia, Santa Cruz

Het is nu ik dit schrijf dinsdag en we gaan vrijdag het bos in voor minimaal 2 maximaal 3 weken. We hebben dus heel veel te regelen, spullen om te meten, welke kleding moet er mee, hoeveel eet je eigenlijk in die paar weken? Wat moeilijk om je dat allemaal te bedenken zeg. Wat moet je allemaal mee naar een plaats waar je zo ongeveer geen contact met de buitenwereld hebt?

Maar goed laat ik eerst eens rustig bij het begin beginnen;
We zijn al wat meer gewend bij de familie. Het gaat ook al beter dan we dachten in de zin dat ze niet zo ontzettend op ons dak zitten als we eerst dachten. Het valt dus allemaal best wel mee. Als je gewoon de deur en je gordijnen dicht doet laten ze je met rust. Bovendien gaan ze zelf om een uur of 10 slapen duss… Ik zal even vertellen wat het voor familie is. Moeder die haarspelden gebruikt en de manicure laat langskomen. Een vader die gemiddeld een week in de maand thuis is omdat hij verder in het bos aan het werk is en een dochter waarbij je met hoofdletter Verwend achteraan mag plakken. Verder woont er nog een nichtje bij hun in omdat ze dan dichter bij school en werk woont dan wanneer ze thuis woonde en er lopen twee van de meest lelijke dwergpoedels rond die je, je maar kan voorstellen. De familie is ontzettend hecht, dat wil zeggen dat ze van ontbijt tot wandelen van op bed tv kijken tot in de tuin thee drinken ongeveer alles samen doen. (dit is trouwens ook wel alles wat ze op een dag thuis doen hoor) Bovendien zijn ze natuurlijk wel van stand, want ze voelen zich veel en veel beter dan ongeveer al het anderen. Ook zijn ze redelijk racistisch. Alleen mensen uit Santa Cruz zijn goed. Alles van La Paz daar wil je niet mee praten, ze houden ook helemaal niet van homo’s en alle jongens die een oorbel dragen zijn automatisch homo’s want anders zouden ze dat niet doen. Verder moet je ook voor het locale voetbalelftal zijn en zijn alle etenswaren die je in Santa Cruz koopt veeel lekkerder dan daarbuiten. Al met al passen we er dus prima tussen…
Maar we houden het wel vol hoor, je zegt gewoon af en toe ja, ja en dan is het goed. Kijken wel even hoe het verder loopt, want we gaan toch binnenkort dik twee weken weg.

We zijn zaterdag naar het zwembad geweest “Play land” Echt supergrappig. Is een zwembad met soort van kermis en iets van een kinderboerderij in een. Helaas geen parasols ed. om in de schaduw te zitten. Na een uurtje kreeg Saskia dan ook last van haar hoofd en zijn we toch maar even uit de zon gegaan. Nouja, Saskia dan, want ik stond in de rij voor de locale fast food tent want je mag geen eten meenemen dit park in en dat was het enige wat er was. Nouja fast food tent… Het duurde denk minstens een uur misschien wel anderhalf voor we eindelijk aan de beurt waren en dan bestel je krijg je je bonnetje en dan denk je dat het allemaal geregeld is maar nee hoor. Ik vroeg me ook al af waarom iedereen zo stond te dringen voor die balie met die bonnetjes, schijnt dat je je bonnetje af moet geven aan een mannetje achter de balie die dan je bestelling bij elkaar zocht. Ze zullen zich vast hebben afgevraagd waarom die gringa (buitenlander) daar zo rustig achter ze stond te kijken. Afijn na dik anderhalf uur konden we genieten van onze heerlijke hamburger en sprite zero. Saskia moest trouwens wel lachen toen ik in de rij stond, ik blijk namelijk een kop groter te zijn dan al die Bolivianen, ik had het zelf niet zo door, maar toen ik om me heen ging kijken was het idd wel een beetje zo.
Saskia heeft zich niet meer echt beter gevoeld en ging die avond ook vroeg zonder eten slapen. Ik heb nog wel wat gegeten, maar toen kon ik kiezen tussen of de hele avond met de familie praten of ook vroeg naar bed. Na een paar minuten lag ik dus ook op bed om half negen.

De volgende dag was het DE feestdag van Santa Cruz. Het is de 24ste echt de van het! Helaas lag Saskia de hele dag in bed en ik heb haar gezelschap gehouden vanaf de middag want ook mij was het ontbijt niet goed gevallen. Was nog wel even naar een soort defilé geweest van allemaal locale gemeenschappen hier. Ze hebben zelfs een mariene afdeling, MAAR WAAR IS DE ZEE DAN? Ik schijn trouwens ook een lekkere kont te hebben. Tussen de mensen werd er steeds aan gezeten tot groot vermaak van mijn “zusje” bij wie ik hierover aan het klagen was. Je hebt hier trouwens sowieso zeer grote aantrekkingskracht als je blond bent. Echt zelfs ik krijg hier alle aandacht! Mijn “zusje”zei bij thuiskomst ook dat, dat haar ontzettend opgevallen was dat al die mannen mij zo aan het aanstaren waren.
Hierna ben ik dus ook maar naar bed gegaan en we hebben dus verder niets van het grote feest meegemaakt. Gelukkig zijn er hier tien dagen van (mindergroot)feest en kunnen we nog wel leuke dingen gaan doen. Als we ons weer helemaal beter voelen tenminste.

Nu maar eerst alles regelen voor ons vertrek. Spannend hoor, heb echt geen idee wat ons te wachten staat! In ieder geval gaan we morgen nog gezellig sporten (nouja sas dan, ik kijk wel, geen conditie) en eten met Joseph een Amerikaanse student die ook bij IBIF zit, en hebben we nog elke ochtend Spaanse les. Wat gestaagd beter gaat. Vrijdag zitten we al om acht uur in de auto. Tijd gaat hier snel.

Ohja, ik weet dus niet precies wanneer ik terug ben, dus als ik niets van me laat horen op verjaardagen, bij deze vast sorry.
En Bart, als ik niet terug ben; ik hoop dat je de meeste stemmen krijgt de 17 Oktober half tien Nederland 2! (wouw straks heb ik een beroemde vriend!)

Ik ga nu Saskia porren dat we gaan, want die zit nu al een uur met haar vriendje te bellen. Ik helaas niet want die van mij slaapt al (moet natuurlijk hard werken he!). Maar dat heeft natuurlijk als voordeel dat ik nu weer zo’n stuk op de site heb kunnen zetten!

Dikke kus van mij

Ik zal nu elke keer even de link toevoegen die jullie kunnen volgen voor mijn foto’s. Ik zal er dan ook bijzetten of er nieuwe opstaan of niet. Deze keer dus niet.
http://renskefotosbolivia.mijnalbums.nl/

  • 25 September 2007 - 22:20

    Myriam:

    Oef, wat een verhalen allemaal, ik krijg het nauwelijks bijgebeend ;) Ik was daarnet bezig met een inhaalslag (je laatste 2 berichten nog lezen) toen de volgende al weer binnen kwam! Wel, dan ga ik nu in ieder geval met een recordtijd reageren! :) Klinkt werkelijk als een reuze gezellige familie waar jullie bij verblijven, nou ja, met elkaar hebben ze het elke dag in ieder geval erg gezellig blijkbaar :p. En verders... beterschap, en alvast heel veel succes en plezier op jullie bos-trip!

    Groetjes Myriam

    p.s. Mathilde en ik zijn trouwens druk aan het regelen voor Zuid-Afrika, ik voor mijn AV, zij stage. Als het goed is vertrekken we in november, dus ik doe bij jou nog ispiratie op voor mijn eigen waarbenjij.nu, haha ;)

  • 25 September 2007 - 22:41

    Opoe En Opa :

    leuk om je te volgen met ons prima alleen regent het hier de hele dag kusjes van o en o

  • 25 September 2007 - 22:49

    Jeroen:

    Een hoop leuke (en minder leuke misschien) belevenissen daar zo te horen! :) Ik ben ondertussen druk bezig met mijn eigen voorbereidingen, vertrekdatum ligt nog steeds niet helemaal vast, maar is in de eerste weken van december, moet voor die tijd nog een hoop regelen en uitzoeken... Ik wens je veel plezier in de 2-3 weken bos die je gaat beleven! ;)

    Kus Jeroen

  • 26 September 2007 - 05:24

    Marja:

    Hoi Rupseflupseflepsje,
    Wat maak je toch veel mee. De familie klinkt wat minder, maar goed als je je maar van hen af kunt zonderen zal het wel vol te houden zijn. Jammer dat jij en je vriendin je niet helemaal lekker voelen. En dan nu op naar het grote bos! Nog 2 weken dan ga ik Melanie uitzwaaien die dan weer naar Peru gaat. Nou joh, pas heel goed op jezelf en vooral veel plezier.
    Veel liefs
    xxx
    Marja

  • 26 September 2007 - 13:47

    Jol En Frans :

    Hee meis wat een belevenissen allemaal he Nu word het nog spannender de bossen in en niks geen kontakt.Weet niet of ik dat zou kunnen.Je spaans is al redelijk op orde neem ik aan dus kan je het os ook gaan leren hihi.Hier gaat alles goed in regenachtig holland mike eet weer zo af en toe bij ons geen zorgen gaat goed hoor met hem hij mist je wel.Nou troel heel veel succes verder en toi to toi zou ik zeggen tot gauw xxx je lieve schoonouders hihi

  • 26 September 2007 - 14:41

    Ryanne:

    Hai Rens,

    Het duurde effe, maar nu ben ik er ook bij hoor! Ik was de site kwijt; zwangerschapsdementie...;-P
    Leuke verhalen heb je! Spannend om 3 weken de bush-bush in te gaan. Maar je redt het wel denk ik! Geniet ervan!

    Dikke kuzz

  • 26 September 2007 - 18:32

    Simone:

    HOERA! Het is je gelukt met de foto's! Go digirenske!
    Kus, Simone

  • 27 September 2007 - 13:46

    Frans En Jolanda:

    jeetje, wij wensen je heel veel plezier en we lezen weer wat er is gepasseerd als je terug bent uit dat bos, laat niet al te veel aan je kont zitten door die smurfen anders weet je niet wat er in dat bos allemaal gebeuren kan.
    heel veel plezier.

  • 30 September 2007 - 10:04

    Patricia:

    Hey Rens,
    Jammer dat je nu net het bos in bent gegaan; je leest mijn berichtje dan pas over een paar weken. Maarja, dan heb je des te meer te lezen als je weer terug bent ;). Vervelend om te horen dat het niet helemaal geweldig is bij die familie waar jullie zitten. Ook niet zo leuk dat het eten allemaal niet zo lekker is gevallen! Hier is NL is alles goed. Ik ben een beetje de rest van mijn studie vast aan het leggen. Ik begin 1 november aan mijn klein AV en als het goed is mag ik in mei naar Alberta, Canada. Jaja, ook ik ga op reis! Het is nu nog een beetje afwachten of ze iets voor me hebben maar als het goed is zijn ze wel enthousiast over Wageningers. Tja, het is nu weekend en het is koopzondag in Wageningen . . . jaja . . . ook dat kan. Ik ga zometeen met Tessa en Pils 3 voor de prijs van 2 bh's shoppen. Gnagna! Heel veel plezier nog daar en geniet ervan. Dikke kus, Patricia

  • 01 Oktober 2007 - 11:12

    Lieve Renske:

    Terug van vakantie . Het eerste waar wij nieuwsgierig naar waren, hoe het met je gaat. Gelukkig goed en je hebt een een heel spannende, mooie tijd,begrijpen we. Nu is het hier nat en koud,en gaan we naar de winter.Jij zult dat je moeilijk voor kunnen stellen misschien. Maar we bewaren wat koude tot januari.
    Verder zijn we heel benieuwd hoe je het ervaart om geen communicatie met de "wereld" te hebben. We lezen het graag.
    O en O.

  • 04 Oktober 2007 - 10:23

    Anne:

    Hey Rens,

    Eindelijk weer's een reactie van mij dan. Ik zat te wachten op een seintje dat er een nieuw bericht van je op je site stond... Maar goed, je vermaakt je dus wel aardig daar? Hoop dat je het naar je zin hebt in het bos ;)nu. Heb zelf niet zo heel veel te melden, vooral druk-druk-druk en een hyperkonijn uit de opvang gehaald voor Igor. Ze is een kleine draak maar wel heel aaibaar.

    Tot later & veel liefs,
    Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Santa Cruz

Renske

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 124243

Voorgaande reizen:

14 December 2016 - 04 Juni 2017

Renske's tussendoortje

08 Mei 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: