Vakantie!! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu Vakantie!! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Renske Oussoren - WaarBenJij.nu

Vakantie!!

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

06 Februari 2017 | Ecuador, Galápagos

Na Quito staat Quilotoa op het programma. In onze geweldige huurauto zijn we daar echter pas eind van de middag omdat we (zoals goede toeristen betaamd) onderweg steeds stops maken als we iets leuks zien. In Quilotoa is een kratermeer dat we graag wilden zien en dat blijkt ook zeer de moeite waard. Helaas ligt dit dorp van 19 huizen (die allemaal of een winkel of een restaurant of een hostel of een combinatie van de voorgaande drie zijn) op 3500 meter en ging het wat regenen. Een zeer koude combinatie kan ik je vertellen. Dus die middag niet meer op pad. Gelukkig op de slaapkamer 5 wollen dekens op het bed en een houtbrander die na het avondeten aangaat. Daarmee hebben we het net overleefd :)

De volgende ochtend gelijk na het ontbijt op pad om een rondje (10km) om het meer te lopen over de kraterrand. Dit was omhoog omlaag omhoog omlaag tot een maximale hoogte van 3930 meter. Geen makkelijke tocht en we deden er best wel even over (voornamelijk door het wachten op Lennaert hihi). Wel super mooi! En niet al te koud want het zonnetje was ons goed gezind. Iets te goed misschien, want toen we weggingen in de ijzige wind en bewolking waren we zo slim om geen zonnebrand te gebruiken en ik ben benieuwd hoe lang ik naast die mooie tomaat (met grijs baardje) mag lopen :)

Daarna lekker door naar een dorpje een paar 100 meter lager (Chugchilán), want was wel heel koud in Quilotoa hoor. Daar zijn we hier niet voor :D

In Chugchilán overnight in een geweldig hostel, schoon, vriendelijke staf, heerlijk eten, warme douche!! En de volgende ochtend wat relaxt in de hangmat en met een Amerikaan de situatie van de wereld bijgepraat. Daarna 2 uurtjes in de buurt gewandeld in de zon voordat we met de regen op pad gingen met de auto, alvast een stukje richting Quito vanwaar we de volgende dag richting Galapagos zullen vliegen.
Een rit om nooit te vergeten! Gelukkig hadden we met die onzin bij het huren van onze auto de iets grotere gekregen, want deze route zou absoluut niet te doen zijn geweest met een mini-truttenschudder (benaming van Henk en Lennaert voor de kleinste serie van auto's). Slippend en glijdend door de modder, knallend over net te grote (rots)blokken, duimend door grote maar net iets dieper dan gedachte plassen, langs net uit de berg gegraven muren met vallend puin of een passerende bus met naast je alleen diepe diepten over prachtig scherpe haarspeldbochten door een geweldig landschap 'scheurend' kwamen we uiteindelijk aan op bestemming: National park Cotopaxi.
Dit lag namelijk op de route en daarom vonden wij het wel een leuk idee om de hoogste nog actieve vulkaan van de wereld te bezoeken :)
Middenin het park bij het hostel aangeklopt en aangezien we enige gasten waren werden we in de watten gelegd. Kregen de mooiste slaapzaal (lees 10 bedden en een heel stuk goedkoper dan een dubbelroom) voor onszelf en hadden daarmee uitzicht op enkel de vulkaan en het landschap er omheen, want voor de rest was er niets aan bebouwing en dergelijke. Na die avond een traditionele supa de morocho (soep op basis van mais met extra groenten zoals wortel met popcorn als garnering) de volgende morgen vroeg op om, voordat we naar het vliegtuig moeten racen, nog even snel (met een auto van het hotel, want die van ons zou dit nooit hebben gered) tussen de wilde paarden door omhoog naar 4600 meter te rijden om daarna zelf nog even naar 4854 meter richting de sneeuw tot de voet van de gletsjer te strompelen en tig foto's te maken. Wat een prachtig gevaarte! We hadden natuurlijk ook de mazzel dat het een prachtige zonnige ochtend was.

Daarna dus door naar het vliegveld en een record behaald van hoe lang het ons kost om een huurauto in te leveren, maar dan in positieve zin. Zo snel kan ik me niet van een eerdere keer herinneren. Op het vliegveld super lekker lokale gerechten (o.a. locro de papa, een gepureerde aardappelsoep met kaas en avocado) gegeten (uiteraard veel te duur) en de vlucht zelf verliep prima.

En dan zijn we er hoor: de Galápagos eilanden! Wanneer we uit het vliegtuig stappen worden we verwelkomd door een lekker warm windje en na de bus, ferry en nog een bus komen we aan in Puerto Ayora.

We hebben vooraf van iedereen tips en aanbevelingen gevraagd en ook gekregen en ik begin mijn eerste dag met twee duiken (wow, hamerhaaien, nog twee type haaien, roggen, een enorme tonijn, halve meter zeesterren, enorme scholen vissen om je heen, murene.... Weer heel mooi!!) en, aangezien Lennaert niet kan duiken, heeft hij het Darwin research centrum (een breeding centrum met de geschiedenis van Darwin) bezocht.
Daarna samen het strandje op waar we meer bezig zijn met het fotograferen van de zeeleeuwen, pelikanen en de prachtige kleine draken (de marine iguanas) dan met het strand zelf. Daar toosten we na het avondeten op met een biertje en een cocktail en dat het toevallig dan happy hour is maakt dat ik heel decadent met twee cocktails in de hand op de foto word gezet. Tsja, je blijft een Nederlander natuurlijk :D

Dag 2 op de eilanden hebben we fietsen gehuurd om ingestorte gaten in het lava en lavatunnels te gaan bekijken. Gelukkig heeft de verhuurder ons er een taxi heen bij aangesmeerd, want het blijkt zelfs nu al (voornamelijk naar beneden) een flinke tocht. Onderweg naar de tunnels (gebieden met lava die zijn afgekoeld en gestold en waar daarna nog vloeibaar lava zich doorheen heeft geduwd waardoor er een structuur met tunnels is ontstaan) ongeveer 30 keer gestopt om steeds een mooiere, grotere, knappere, met meer bij elkaar liggende of een beter gepositioneerde reuzenschildpad op de foto te zetten. Deze lopen overal en blijven machtig om te zien.
Daarna weer snel door naar de ferry op naar het volgende eiland. We zijn hier tenslotte maar een paar dagen...

Even tussendoor: de Galápagos eilanden zijn prachtig, maar echt low budget is lastig: het kost je al 20 dollar pp om het vliegtuig in te stappen (naast de kosten van het vliegticket) en bij aankomst wordt je ook lachend 100 dollar pp gevraagd. Met de ferry (lees overdekte speedboot voor een man of 20) kost het 30 euro om van het ene naar het andere eiland te komen en bij aankomst kost je dat ook weer een extra tax van 10 dollar pp. Oh en dan vergeet ik haast dat je om van land in een halve minuut bij de 'ferry' en terug te komen een boottaxi moet nemen wat ook weer 0,5-1 dollar pp kost. Zelfs als je niets doet aan activiteiten glijden de dollars zo door je vingers. Maar, onze nieuwe vrienden die we op de 'ferry' hebben leren kennen maken dat weer een beetje goed :) Ravi komt uit Lima maar is opgegroeid in Amerika, Baltimore en Katherine een Canadese uit Winter. Ravi stelt zich overal in smooth Spaans voor als onze gids en krijgt er zo bij alles wel een paar dollar van af :) zo wordt het toch nog wat goedkoper.
Ok, laat dat goedkope(re) maar zitten: de tours de je hier boekt lopen namelijk sowieso stuk voor stuk in de cijfers (maar ze zijn het wel waard!!) en we hebben een vliegticket van Isla Isabella naar het Isla San Cristobal gekocht. Daarmee sparen we 5 uur hotsen in de ferry-speedboot uit, maar goedkoop is het natuurlijk niet...
Nog een tip: als je dan toch naar de Galápagos eilanden gaat, neem een dag of 10-14 om deze eilanden goed te bekijken! Er is zo veel te zien en het is allemaal prachtig, maar tijd voor een middag hangmat naar de zee staren is hier ook echt een aanrader!

Op Isla Isabela hebben we 5 uur door het zwarte gesteente van een (nog actieve) vulkaan (Vulcán Sierra Negra) gelopen (laatste uitbarsting 2005). Prachtig maanlandschap en een kraterrand van 200 meter hoog! Heel bijzonder.
Op onze tweede dag op dit mooie eiland zijn we met de boot naar Los Tuneles gegaan. Een lava constructie waar een goede kapitein met gebruik van de juiste golven zonder brokken tussendoor kan laveren en waar je ook op sommige plaatsen een wandeling kan maken over de rotsen en daarmee gevormde kleine bruggetjes over het zeewater. Later enkele uren met een snorkel op deze mooie plek in het water gehangen. Water is daar super helder dus ook heel veel moois gezien. Kleine opsomming: blue foothed Boobies, pelikanen, allerlei andere zeevogels, zeeleeuwen, pelsrobben (klopt deze vertaling van fur lion?), ENORME zeeschildpadden, white tip haaien, papagaaivissen, roggen, topje van een vin van een grote mantra, zeepaardjes, twee dolfijnen die met de boot mee bleven zwemmen (zelfs onze gids ging daarvan uit zijn dak, want het was de eerste keer dat hij op deze locatie deze dieren zag), pinguïns en ik zal nog wel wat vergeten zijn. Enorm goede trip en een echte aanrader voor dit eiland! ;)

Overigens is het havenstadje van dit eiland sowieso een aanrader. Het is hier allemaal veel gemoedelijker dan in Puerto Ayora, wat eerder een beetje aan een Chersonissos doet denken. Maar hier is een lekker sfeertje, leuke mensen en in de hangmatset bij Bar de Baro kan je uren vertoeven voordat het de locale maar gezellige open discotheek aan het strand wordt.
Aan de haven zelf is een paadje door mangrovebossen waar je om de zee iguana's en zeeleeuwen heen moet lopen op bij een prachtig snorkelgebied te komen, waar je allerlei moois ziet, tot aan een grote rog die net zo geïnteresseerd is in jou als jij in hem en wel heel dichtbij komt... (Super mooie foto met de onderwaterzakding voor mijn camera!)

Voordat we het vliegtuig pakken zeer geboeid het sexleven van twee landschildpadden zitten bestuderen die een show aan het geven waren in het breeding centrum en foto's maken van hopen met schildpadjes, die het leuk vinden over elkaar heen te kruipen. Aangezien er verder niemand was die daar werkte (zelfs de souvenirzaak was dicht) moet ik zelf maar even opzoeken hoe het precies zit met het meegroeien van het schild en hoe groot ze nou eigenlijk exact uit het ei komen...

Met een koffie in de hangmat na een paar uur nog bijna stress om een taxi te vinden naar het vliegveld (zondag werkt hier niemand), maar uiteraard waren we ruim op tijd (zie hieronder) :)
Het vliegveld op Isla Isabela lijkt van buiten eerder op een bar, maar is van binnen groot genoeg voor 100 passagiers, al passen er in het vliegtuig maar 8 :D. Het is nieuw (2006), maar heeft dan weer geen toilet in de centrale hal. En op tijd vliegen is ook niet zo belangrijk. Wij redden het met een uur vertraging in de verdere lege hallen :D (daar gaat ons voordeel ten overstaande van de 'ferry'...).

Genoeg tijd dus om mijn blog weer eens bij te werken. Best lekkere werkomgevingen die vliegvelden :P maar nu: Op naar het volgende eiland!

Zonnige, hete en licht bezweette groetjes vanaf de Galápagos!!

Xx Renske

• 06 Februari 2017 - 15:57

WIJNAND:

Pas op met duiken laat je niet door een haai bijten,Feek fonk is door een haai gebeten!
    Maar die komt wel heel dicht bij.
    Heel mooi verhaal, als ik mijn ogen dicht doe loop ik zo met je mee over het eiland.

• 07 Februari 2017 - 10:51

Brenda:

ik zou echt zo weer terug willen! begint wel onwijs te kriebelen als ik dit zo lees!

• 07 Februari 2017 - 11:43

Linda Van Der Zee:

Ik wordt zo blij van je fantastische verhalen! De manier waarop je het omschrijft maakt het makkelijk om er een beeld bij te vormen en mee te beleven. Ik ben benieuwd naar jullie volgende hoofdstuk en bljf m'n mail scherp in de gaten houden!

• 07 Februari 2017 - 19:08

Nita:

Prachtig ik snap dat je dit niet wilde missen xx

• 08 Februari 2017 - 14:35

Katie Mars:

Hallo Renske,
    Je berichten kwamen afgekoeld in ons land aan. Hier geen zonnige, hete en licht bezwete groetjes, maar koude voetjes.
    Wij zijn hier een beetje in de ban van Freek V. Omdat hij gebeten is door een haai, maar dat is zijn eigen schuld, had hij maar eerst moeten bijten.
    Maar misschien kun je bij hem werken. hij heeft een hele staf ,al lijkt het dat hij het alleen doet.
    Je hebt op veel terreinen ervaring. Nu ook met weinig geld uitgeven. tja vroeger gingen alleen vorstelijke
    personen naar de Galapagos. Ik herinner me Bernard nog. Dus je beweegt je wel op nivo.
    Verder heb ik ook heel veel bewondering voor je vlotte schrijfstijl. Het lijkt of je het zo uit je mouw schudt
    want voorlezen (aan opa) gaat ook makke;lijk, en dat is wel eens anders.
    Dus ook op je CV "zeer goed in reisbeschrijven".
    Maar het meest genieten we van je belevenissen, je doet het goed en maakt een onvergetelijke tijd door.
    Nog heel veel plezier, O en O